Hoe merkt u dat uw lijn is gekaapt?
U merkt opeens dat u een andere telefonieaanbieder heeft. Onverwachts krijgt u een rekening in de bus of een monteur op de stoep. U of één van uw medewerkers heeft nooit contact gehad met de nieuwe aanbieder. Of er is wel contact geweest, maar u of één van uw medewerkers heeft niet bewust ingestemd met een aanbod. Toch bent u overgezet. We spreken in zo’n geval van lijnkaping. Lijnkaping is voor telefonieabonnees heel vervelend.
Wat is lijnkaping precies?
U kunt overstappen naar een andere telefonieaanbieder. Meestal gebeurt dit als u er zelf voor kiest. Maar soms zonder dat u erom heeft gevraagd. Of zonder dat u ermee heeft ingestemd. Dit heet lijnkaping, slamming of ongewilde overstap. Het gaat bij lijnkaping niet over telefonische werving waarbij het helder is dat het om een nieuwe aanbieder gaat die u een duidelijk aanbod doet. Consumenten hebben wettelijk een betere bescherming tegen lijnkaping dan zakelijke klanten. Lijnkaping is daardoor vooral een probleem voor ondernemers.
Wat kunt u zelf doen bij lijnkaping?
Probeer eerst bij de nieuwe aanbieder de overstap terug te draaien. Met hem heeft u geen contract. Hiervoor kunt u deze voorbeeldbrief gebruiken. Komt u er met hem niet uit? Neem dan met ons contact op. Wij helpen u verder!